Ebből a posztból kiderül, mit tanít a Szikora Róbert rajongó teleszélszes nekünk, a szerelem és a telefonos üzletkötés rejtelmeiről.
Szikora Robi énekelte ezt a szerelmi aranyszabályt: „Szerelmi csatáink hadszíntere csak történelem ma már, s mindig az a vesztes a lelki harcban, aki elsőnek telefonál!” Hogy is van ez az első telefon az üzletben? Általában tényleg az nyer, akit hívnak ... vagy mégsem?
Jutka, a telefonos üzletkötő küldte ezt a számot nekem, s annyit fűzött hozzá, a Szerelem szót a dal hallgatása közben helyettesítsem be arra: telesales!
Az étékesítési üzletben a telefonos üzletkötők dolga talán a legnehezebb. Jutka (neve és a cég, ahol már több mint 2 éve dolgozik, kérésére nem nyilvános) szerint az ő helyzete viszonylag jó, ám nem volt ez mindig így. Ma már csapatvezető, és a termék, amit értékesít, olyasmi, amire hamar rábólintanak az ügyfelek.
Én is voltam ám a telefon rosszabbik végén – meséli Jutka. Amikor 1998-ban, 40 feletti, idegen nyelven nem beszélő nőként az utcára kerültem, nem volt túl sok esélyem. Mivel azonban imádtam telefonálni, olyan munkát kerestem, ahol ezt az élvezetet hasznosra fordíthatom. Ám addig főleg csak a barátnőimmel csevegtem telefonon, így fogalmam nem volt még az alapokról sem. Először telefonon szerveztem tanfolyami résztvevőket, majd közvéleményt kutattam, aztán egy pénzügyi tanácsadó cégnél voltam telefonos értékesítő, majd a mostani munkahelyemre kerültem, ahol Internetes termékeket értékesítünk. Mivel ez a termék professzionális, így a hozzáértők is könnyen rábólintanak. Az út idáig rögös volt, de minden percében olyasmit tanultam, amit ezen a poszton nagyszerűen használok.
- Jártál tréningra, tanfolyamra, képzésre?
Igen, jártam tréningekre, rengeteget tanultam ott. Hanghordozástól kezdve a kifogások kezeléséig számos trükköt megismertem, de igazából ennek a tudásnak a tömény esszenciáját használom ma. A trükközés, a szó pejoratív értelmében nem vezet semmire. Módszerek vannak, melyeket jól alkalmazva az ember sikeresebb lesz. Mostani pozíciómat úgy nyertem el, hogy a főnököm „átcsábított” egy telefonbeszélgetés után. Nem volt nehéz dolga, mivel a telefonos üzletkötés területe nem a milliós bizniszekről híres.- Most jól keresel a magad megítélése szerint? Jutalékot kapsz? Hogy fizetnek?
Mennyi a pénz? Ma már – és ezt nagyon hangsúlyozom, hiszen jó cég, jó termék, biztos alap – jóval több, mint amennyit a végzettségemnek megfelelő közalkalmazotti bértábla szerint megkereshetnék ott, ahonnan annak idején elküldtek. Jóval szabadabb is így dolgozni, s akár majd a nyugdíj után is maradhatok. A jutalékfizetés a hazai szokásoknak megfelelően történik. Családi vállalkozásunk beszámláz a vállalatnak – a lányom és a férjem is ebben a vállalkozásban van.- Sose adod fel? Mindig így volt ez?
Ma már imádom csinálni, bár tényleg volt olyan időszak amikor rezgett a léc. Az elmúlt 10 éves időszakban rövid ideig voltam adminisztrátor, de én a beszédhez szoktam. Megőrültem attól, hogy egész nap csöndben kell ülni. 3 hónapig bírtam, utána visszamentem telefonos operátornak.- Azt mondtad, átcsábítottak ...
Az átcsábításom története? Nos, ez érdekes. A mostani főnökömet, mint potenciális ügyfelet hívtam fel. Körülbelül 10 percig alkudozott velem, szinte vizsgáztatott, akkor azt hittem, ebből nem lesz üzlet. Aztán az üzletkötéskor személyesen jött, és elém tett egy ajánlatot. Másnap felhívtam, a következő hónap elsejétől itt dolgozom. Nem bántam meg. A régi ügyfeleim közel mindegyike „velem tartott” az új cégnél, sőt vannak azóta is visszatérő és elégedett ügyfeleim. Ha úgy adódna, tudom, hogy ők egy biztos alapot adnak a számomra akár egy új feladatban is.- Erre születni kell?
Ó, nem hinném, hogy erre a feladatra születni kéne. Meg lehet tanulni a szakmai fogásokat, és igenis hozzá lehet szokni ahhoz, hogy a felhívott személyek 90%-a nem akar velünk üzletet kötni. A maradék 10% viszont éppen elég ahhoz, hogy sikert könyeljek el.- Miért pont a telefon a tied? Miért nem jársz ügyfélhez, vagy léptál te is más területre az értékesítésen belül?
Miért pont a telefon? Ezen még nem is gondolkodtam annyira egyértelmű nekem. Ha azt mondom, lusta, fecsegő öregasszony vagyok, akkor sem járok messze az igazságtól?- Nem vagy az! Mi a titok?
Nincs titok! Szeretek telefonálni!
A telefonos üzletkötés ma mindenütt talán a legtöbbet keresett, hirdetett poszt. (A mai napon a Profession.hu oldalon 10 különböző hirdetőnél találtam ilyen területre irányuló keresést. Mindenütt több személyt keresnek.)
Sokfelé van fix, ám kevés díjazás mellett jutalék alapú elszámolás. Azokra a helyekre, ahol a telefonos emberekből sok kell, mindenkit felvesznek, aki jelentkezik és képes 3 összefüggő mondatot elmondani. Közülük – mondani sem kell – nagyon sokan végzik kudarccal, rossz szájízzel ezt a feladatot. A telefonálgatás nehéz mesterség, mesterfogásait ismerők pedig azoknál a profi magáncégeknél ülnek, ahol nem tucat-terméket, hanem jól szegmentált prémium dolgokat kell eladni – akárcsak Judit.
Képességek, készségek:
• Kiváló kommunikációs képesség,
• ügyfél-orientáltság,
• gyakorlat (szinte mindenütt odaírják, de nem igazán számít)
• Határozott, magabiztos fellépés
• Udvarias, optimista hozzáállás
• Fejlett problémamegoldó képesség,
• Határozott, stressztűrő személyiség
• sikerorientált személyiség
A középfokú végzettség és a számítógépes ismeret mindenütt előírás. A felvett dolgozók többségét képzik valamilyen szinten. (Tréning, tanfolyam, stb...)
Amennyiben valaki telefonos értékesítőként szeretne dolgozni, annak érdemes ezt a szamárlétrát végigjárnia, s egészen biztos, hogy az első helyén nem fog számára babér teremni.