Tegnap, ahányszor csak próbálkoztam, nem sikerült megnyitnom a blogadmint, így aztán nem volt bejegyzés - de ennek kapcsán többet gondolkodtam azon, mi lehet hasznos számotokra, ugyanakkor elég szórakoztató is. Mert akik ovassák a blogomat, azok azt emelték ki pozitívumként, hogy nem szakkönyv, hanem szórakoztató cikkek sora erről a témáról. Akik viszont nem olvassák, csak a címeket, azok bizony úgy járnak mint egy egyszeri lap.hu szerkesztő, aki azért utasította el a blogom felvételét az üzleti témából, mert idézem: "szexblog". Hmmm. Erre mit mondhaték; - Soha nagyobb kielégülést az illető üzletembernek, mint egy hatalmas, verbális orgazmussal végződő tárgyalás! :D
Ez adta viszont az öltetet - és köszönöm is neki ezért - hogy ma a címkézésről, az ügyfelek leltározásáról és ennek veszélyeiről írjak. A címkézés hasznos dolog, ha a blogodról van szó. Segít az eligazodásban. De nem annyira hasznos, ha a tárgyalópartnereddel kapcsolatban a is a stemplik szerint akarsz eligazodni.
A címkék segítenek távolságot tartani másik embertől. Arra valók, hogy a világban látszólag eligazodjunk, de magaunkat is elrejtsük és őt is a címke mögé suszteroljuk -vagyis ne látszódjunk és ne is lássunk tisztán.
Ki akar homályban üzletelni? - El sem hinnéd milyen sokan!
Akkor cimkézed az ügyfeleket, ha:
- Semleges kaszlikba ülteted őket: a könyvelő, a titkárnő, a főnök.
- Lekicsinylően tekintesz rájuk: az a kurva a Multitól, a pancser-fószer a Rugóspattantyúival,
- Sztárolók, rajongók, látszólag pozitívak: az a sikeres fickó a sport Mercijével, vagy az a menő csaj a Chanel kosztümben
A cimkék egyfelől, mint már mondtam, segítenek eigazodni a világban. De ha csak a cimkét nézzük, ami mögötte van, azt hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni, akkor átlépünk egy egydimenziós világba. Életbe lépnek a sztereotípiák, a "kihasználós multi", az "ügyeskedő vállalkozó", a "házisárkány anyós", az "elhíresült blogger" és a "nyomulós ügynök".
Érd tetten magad, amikor a világot cimkefelhőkön, jelzős szerkezeteken keresztül szemléled! Fontos, hogy legyenek irányjelzőid, de ne keverd össze őket a céllal. A házszámtábla nem azonos a lakásoddal, nem szobád, ahol puha a takaró, ahol a lábadhoz simul a macska, farkcsóválva üdvözöl a kutya és nyakadba ugrik a gyerek.A házszámtábla csak segít eligazodni, hogy mindezt átéld. Ügyfeleddel tárgyalva is kérdezd meg magadtól, mi az ebben az emberben, ami egyedi? Mi az, amiért szeretni lehet? Mi az a különlegesség, amitől ő más, ő több, mint a többi ember? Furcsa, de még a legvadabb, ellenséges ügyfél is kezelhetővé válik, hogyha te úgy nézel rá, hogy nem a cimkéit hanem igyekvően őt magát, az embert egyben látod.
Ezért veszélyesek - rossz kezekben pedig erős kétélű fegyverek - a különböző tipológiák, személyiségmegismerő módszerek. Én is fogok ilyenekről írni, de igyekszem majd hangsúlyozni, hogy nem a cimkegyár a céljuk. Nem felcimkézni, hanem megérteni segítenek a másikat, a mozgatórugóit, a miértjeit és hogyanjait. Segítenek nekünk is belesimulni a világba, megérteni másokat és megértetni saját magunkat - ezzel egyszerűbben, boldogabban élni. Ha az általad választott módszer alkalmas erre, akkor használhatod bátran. Ha dobozol, akkor vagy valamit elrontottál a tanulás során, vagy a módszer rossz.
Tettek már téged is dobozba? Ha van olyan tipológia, módszer, kaszlirendszer, vagy cimkegyár, amit használtál, használsz, vagy ismered, és örömmel hallanál róla véleményt, összefoglalót, akkor bátran kommentálj, vagy küldj e-mailt az utcamacska@freemail.hu címre.